Ristiäisiä vietettiin siis 20.11. sunnuntaina ja paikkana oli mun vanhempien koti. Kaste oli 14.00 ja siitä juhlat alkoikin.

19622.jpg

Mun isä haki mut, Mazan ja Millan puoli yhden aikaan täältä autolla kotikotiin kun muuten meidän olis ollu kauheen hankala mennä tonne. Tavaraa oli sen verran ja olis sitten pitäny taksilla liikkua mutta kerran mun isällä on auto niin turha tuhlata rahoja taksiin.

Kauhee määrä me roinaa saatiinkin haalittua mukaan vaikka muka mitään ei tarvittu kun äiti oli laittanu kaiken valmiiks. Yksi asia mikä harmittaa vieläkin oli se, että unohdin meidän vieraskirjan kotiin ja nyt kaikki ristiäisjutut, eli ihan nimmarit kyllä vaan, on äidin ja isän kirjassa. Eipä sillä, niillähän ne ristiäiset oli, että ei menny kuitenkaan ihan väärään kirjaan silti :)19613.jpg

Oltiin joskus yhden aikaan sitten kotikotona ja periaatteessa valmiita alottamaan. Vieraat tuli tiputtaen josktain 13.40 lähtien. Vähän panikoin, että mihin pappi jäi kun hän tuli vasta joskus ihan muutamaa minuuttia vaille kaksi. No, toisaalta, mitä sitä turhia liian ajoissa kun ei kuitenkaan voinu alottaa ennen kahta.

19614.jpg

(ei löytyny kauheen hyvää kuvaa kummeista mutta saa luvan tää nyt kelvata)

Ensimmäisinä paikalle tuli Millan kummit, Make ja Elina ja sitten tuli Millan Muori, Vaari ja Late-setä. Siinä ne vieraat oikeestaan olikin kun muuten kaikki olivatkin jo valmiina paikalla eli me ja mun vanhemmat ja veli sekä meidän mummu... Millan Mummi, Pappa, Esko-eno ja isomummu.

Kahdelta sitten alotettiin. Milla nukku koko toimituksen ajan Maken sylissä, eikä heränny edes kun vettä kauhottiin päähän, mun äiti nimenomaan sano, että pappi laitto paljon vettä eikä vaan kastanu päätä :D, ite en oikeen nähny tota kohtaa kun olin silleen hassusti Maken selän takana. 19623.jpg

Joku 20 minuuttia meni koko toimitukseen eli ei kauaa. Lauluina meillä oli alussa (ööh, nyt on laulun nimi hukassa.. täytyy tarkistaa se jostain kun ehdin..) ja lopussa Jumalan kämmenellä. raamatunpätkän luki Mazan isä ja mä sain sen kynttilän papilta käteeni. Tossakin taas huomas kuin harvoin oon ollu ristiäisissä, eli en  koskaan omien ja veljen lisäks, kun ton kynttilän sain. Mulla ei ollu mitään käsitystä, että pitikö sen antaa palaa vai ei. Annoin palaa toimituksen loppuun ja oikein tein kun tarkistin ton jälkikäteen äidiltä. Onneks en siis sammuttanu tota heti kun sen sain. Oon niin yleissivistymätön, että toikin kävi mielessä *nolo*

AI joo, tähän väiin täytyy kertoa, että Milla sai kummeiltaa ihan mielettömän ihanan lahjan tai kaks lahjaa sai mutta toi toinen oli erityisen ihana. Ihmettelin nimittäin ennakkoon kun oli puhetta kummilusikasta ja sitten kuitenkin viime perjantaina Maza soitteli Maken kanssa ja sitä lusikkaa ei sitten ollutkaan tulossa. Olin melkeen jo pettyny, että mitään oikeeta kastelahjaa ei tuu mutta asia korjaantu vaikka lusikkaa ei sisi tullukaan. Milla nimittäin sai kastesormuksen!                  19615.jpg 19616.jpg Tuo sormus on niin minikokonen, että en oo koskaan nähny ja mahtu just tytön etusormeen. Sormus on kultaa ja siinä on istutettuna pieni tummanpunainen rubiini. Aivan mieletön ! <3 Sormus oli tytöllä tietysti sormessa toimituksen ajan :)

 19624.jpg

Toi ja sellanen valokuvakehys mihin saa kipsivaloksen tytön jalasta tai kädestä, kuvan ja kaiverrukset, siis korvas sen eka suunnitellun lusikan. En valita ;) Muita lahjoja oli vaatteet, jotia saatiin mun mummulta ja vanhemmilta, rahaa, myös mummulta ja lelukaari. Lelukaari olikin ihan "tilattu" Mazan vanhemmilta ja saatiin se mikä haluttiinkin.19617.jpg  Se mua vähän mietitytti kun äiti sano, että niiden lahjassa piti olla joku juttu missä on tytön nimi mutta isä oli sitten sanonu äidille jotain, että ei sitä voi laittaa mukaan kun nimi ei oo ollu muka virallinen ennen kastetta. Tiedä sitten saako Milla ton vaikka jouluna, mikä ikinä olikin...

19621.jpgVirallisten juttujen lälkeen sitten juotiin kahvit ja vaan höpöteltiin. Tyttö nukku aina vaan. Heräs vaan vaipanvaihtoo ja kastemekon riisumiseen ja tietysti syömään kahdesti. Syöminen tapahtu kaks kertaa pullosta ja kaks kertaa tissistä. Jotnekin mä en edelleenkään osaa imettää julkisesti niin Maza hoiti syötöt kun vieraat oli paikalla ja mä sitten ennen ja jälkeen juhlien.

Milla siis teki päiväuniennätykset samalla. Meillä kun ei oo ollu tapana nukkua just minkään pitusiä päikkäreitä niin nyt tuli sitten yhteensä jonkun 5 tunita unta. Kahdessa pätkässä kylläkin. Pelättiin vähän, että mtien yö menee mutta meni ihan hyvin. Muutenkin nyt on unet taas maittanu paremmin kun joku hetki sitten muuta se taas ei liity mitenkään tähän ristiäispäivää (eikä siis tähän postaukseen ;) )

Nimeksi tyttö siis sai Milla Marketta ja nimien alkuperästä nyt ei muuten oo sen suurempia kerrottavaa kuin, että Mill on kiva nimi ja Marketta tulee mun äidiltä. Tästäkin asiasta olis voinu saada suurenkin kädenväännön aikaan mutt ei saatu. Nimittäin esim. Mazan äiti arvaili,. että nimeks olis tullu Milla Hilja Maria niinkuin mulla ja mun äidillä on. Mummullakin on tuo Hilja toisena nimenä mutta kolmas on Helinä. En siis jatkanu orastavaa perinnettä ton suhteen, koska en yhtään tykkää Hilja nimestä. Traumoja lapsuudesta tai jotain ;) Helinä kyllä olis ollu kiva toinen nimi mutta säästetään se vaikka tulevaisuuteen jos sillä olis vielä käyttöä joskus meidän perheessä :)

mut jo, rupee höpinä rönsyilemään aiheesta jotenka paras lopettaa tähän...